3 maart | Bach Cantatevesper ‘Widerstehe doch der Sünde’ (BWV 84) | Nieuwe Kerk

Weersta toch de zonde! Dit is misschien wel een van de meest moralistische teksten van Bach. En dat wil wat zeggen. De boodschap is een ondubbelzinnige oproep om de verleidingen van het kwaad te weerstaan. Maar Bach zou Bach niet zijn als hij deze gelegenheid niet aangrijpt om om levendige, om niet te zeggen heftige muziek mee te geven aan deze tekst. Wervelend wordt de strijd tussen goed en kwaad muzikaal uitgevochten.

En Bach moet zelf genoten hebben van de mogelijkheden die de tekst biedt om zich uit te drukken in zijn expressieve, recht-voor-zijn-raapstijl van dat moment.

En wat het thema betreft: dat is nog net zo actueel. Want laten we wel wezen: er zijn in de wereld veel mensen die de hebzucht of de macht niet kunnen weerstaan. Zij heersen over anderen, buiten anderen uit, veroorzaken armoede en oorlogen. Ik hoef geen namen te noemen. De strijd tussen de schone schijn en het echte goede is een heftige strijd. Al verbeelden we die vandaag de dag vaker in films dan in cantates.

Maar, in de woorden die Bach gebruikt: Het gif van het kwaad moeten wij mensen weerstaan. Dat is niet veranderd sinds 1713.

In de Nieuwe kerk in Delft wordt deze cantate -die een kleine bezetting heeft, waarin de alt Jan Kullmann soleert- uitgevoerd op zondag 3 maart om 19.00 uur.

Een levendige cantate, uitgevoerd onder leiding van Mark Tempelaars.

Het orgel wordt bespeeld door Casper Struijk, de overdenking wordt verzorgd door ds Renske Oldenboom. De viering duurt ca. 45 minuten en napraten is mogelijk onder het genot van een kopje koffie.

Toegang gratis. Er is een collecte voor de onkosten.

Welkom.