Delftse kerken bidden met Japanse Zen-monniken voor vrede

Op 26 februari zal de Raad van Kerken Delft een groep Japanse Zen-monniken en gelovigen van de International Zen Exchange Friendship Association (IZEFA) ontvangen. Allen behoren tot de Myoshinjitempel in Kyoto, Japan. Deze groep van 20 Japanse Zen-monniken heeft aangegeven graag een interreligieuze ceremonie te willen hebben met Nederlandse gelovigen. Rond 09:30 uur zullen zij in Delft arriveren.

De groep monniken en gelovigen onder aanvoering van zenmeester Shunan Noritake maakt dit jaar een reis naar onder meer Finland en Nederland. In beide landen hopen zij met plaatselijke gelovigen te bidden voor vrede. Op verzoek van het Nederlandse Consulaat in Japan heeft de Raad van Kerken Delft deze bijeenkomst georganiseerd. Er zal een dienst van circa 1 uur voor wereldvrede worden gehouden waaraan de Nederlandse en Japanse zijde op eigen wijze invulling geven.

De monniken en gelovigen uit Japan zullen samen bidden voor vrede in de wereld. Vervolgens zullen de gelovigen uit Delft hetzelfde doen, samen met zoveel mogelijk inwoners van Delft en belangstellenden van elke gezindte. Ceremonie en gebed zullen plaatsvinden in de oud-katholieke kerk, Bagijnhof 21 te Delft. Pastoor Robin Voorn zal gastheer zijn van deze bijeenkomst, namens de gezamenlijke Delftse kerken.. Samen met voorgangers uit de Delftse kerken, gelovigen uit kerkelijk Delft en belangstellenden zal hij zorg dragen voor het Nederlandse gedeelte van de gebedsbijeenkomst.

Nadat beide groepen hebben gebeden voor vrede zal er gelegenheid zijn tot het uitwisselen van beleefdheden en geschenken. Namens de gemeente Delft zal wethouder Brandligt de delegatie verwelkomen. De voertaal van deze bijeenkomst is Engels; er zal een begeleider aanwezig zijn die Engels en Japans spreekt.

De International Zen Exchange Friendship Association (IZEFA) maakt jaarlijks een tour. Dit jaar bezoeken zij Finland, met als doel het Noorderlicht te zien, en brengen zij ook een kort bezoek aan Nederland, aan Amsterdam en Delft. In het verleden bezochten zij ook Rome, waar zij onder andere een korte ontmoeting hadden met de Paus op het Sint-Pietersplein. De IZEFA is een initiatief dat voortkomt uit een Reiunin-abdij dat onderdeel uitmaakt van de Myoshinji-tempel in Kyoto. Het betreft hier een zen-tempel van de Rinzai-school  (zie www.myoshinji.or.jp/english /index.html ) voor een beknopte uitleg.

Het programma is onder voorbehoud van wijzigingen. Zie voor actuele informatie www.raadvankerkendelft.nl

U bent op woensdag 26 februari welkom in de Oud-katholieke kerk aan het Bagijnhof 21 te Delft vanaf 9.15 uur. Hoewel de contacten zeer recent tot stand zijn gekomen hoopt de Raad van Kerken Delft veel vertegenwoordigers van de Delftse kerken  te mogen begroeten. Voorgangers bij voorkeurk in ambtsgewaad.

Voor vragen:
Pastoor Robin Voorn
015-2123701 / 06-414183522
info@kerkendelft.nl

Zie ook nieuwsbrief 1 van 2014

Zie hier het stukje in de Delftse Post: DP1_DP1-1-24_140219_1

Zie de website van de Delftse Post:

Het programmaboekje vindt u hier: Zen ontmoeting