Energie voor kerken

Al vele jaren kunnen kerken gebruik maken van de collectieve inkoop van energie. Het CIO (Interkerkelijk Contact in Overheidszaken) sloot daartoe indertijd een contract met het bureau Hellemans Energy Consultancy, dat op zoek ging naar voordelige deals. Door groot in te kopen daalt de prijs en verminderen de opslagpremies. Inmiddels zijn er al ruim 7.000 deelnemende aansluitingen en is financiële zuinigheid niet langer de enige drijfveer van het programma Energie voor Kerken.

Vanaf 2013 wordt samengewerkt met de energieleverancier Greenchoice en de geleverde stroom en gas zijn nu van een groene soort. De stroom wordt geheel duurzaam opgewekt, waarvan minimaal 2/3 in Nederland. Voor gas is duurzame opwekking nog te beperkt mogelijk in Nederland en daarom wordt het verbruik van aardgas vergroend met CO2 compensatie. Greenchoice compenseert in dit contract de CO2 uitstoot van het gasverbruik door de aanplant en het behoud van bos in landen rondom de evenaar.

Wat nog weinig bekend is, is dat Greenchoice ook de mogelijkheid biedt om het verbruik van gas te compenseren met projecten die niet alleen CO2 uitstoot besparen maar ook armoede bestrijden in ontwikkelingslanden. Greenchoice biedt energie gecompenseerd gas in samenwerking het FairClimate Fund. Voor kerken die hun diaconale hart willen laten spreken, is die mogelijkheid bijzonder aantrekkelijk. De winst van goedkopere en groenere energie gaat dan niet langer alleen naar de kerk hier, maar komt ook ten goede aan huishoudens in het Zuiden van de wereld, waar de gevolgen van klimaatverandering het meest gevoeld worden.

Natuurlijk is het net zo belangrijk dat het energieverbruik wordt verminderd. Op de website van Energie voor kerken kan de bezoeker daarom een Benchmark vinden om eigen energieverbruik met dat van andere kerkgebouwen te vergelijken. Via die route kom je ook op de Toolkit duurzaam kerkbeheer terecht. Voor kerken die zuinigheid met duurzaamheid willen combineren is het aan te bevelen om deze opties goed te bekijken.