Restauratie Nieuwe Kerk Delft

De Nieuwe kerk wordt de komende jaren gerestaureerd (tot eind 2015). Hieronder een kleine opsomming van de verschillende restauratiewerkzaamheden:

CASCO & CONSTRUCTIE
Er worden herstelwerkzaamheden uitgevoerd aan de daken, goten, glas-in-loodramen en metselwerk. Zo worden de daken grotendeels voorzien van nieuwe dakleien. De gebrandschilderde ramen worden uitgenomen, gerestaureerd en teruggeplaats. En daarna voorzien van een  isolerende en beschermende voorzetbeglazing.

PLAFONDSCHILDERING
Boven het grafmonument van Willem van Oranje is het gewelf van het hoogkoor voorzien van prachtige schilderingen. Deze schilderingen zijn tijdens de vorige restauratie rond 1930, aangebracht door de bekende schilder Jacob Por. De schilderingen worden geconserveerd en waar nodig hersteld. Na de restauratie zullen de schilderingen mooi aangelicht worden en weer in volle glorie zichtbaar zijn.

TEGELVLOER
De natuurstenen tegelvloer van de kerk is op vele plaatsen gescheurd en deels verzakt. De tegels worden uitgenomen en opnieuw gelegd, en waar nodig aangevuld. Tegelijkertijd zal er een verwarmingssysteem aangebracht worden onder de vloer, zodat het klimaat in de kerk een stuk aangenamer wordt.

BATZ-ORGEL
Het monumentale Bätz-orgel wordt gerestaureerd daarnaast wordt de orgelkas in de oorspronkelijke kleurstelling herschilderd: rosélila met witte lijsten en banderingen.

GRAF VAN HUGO DE GROOT
Het grafmonument van de bekende rechtsgeleerde Hugo de Groot wordt gerestaureerd. Ook de epitafen in de kerk worden schoongemaakt en hersteld.

Met de uitvoering van het restauratieprogramma is een niet gering bedrag van 11 miljoen euro gemoeid. Hiervan is gelukkig reeds 8 miljoen binnen in de vorm van subsidies. Er is echter nog 3 miljoen euro nodig om de volledige restauratie te kunnen uitvoeren!

U kunt de restauratie van de Nieuwe Kerk Delft financieel ondersteunen door uw bijdrage over te maken op bankrekening NL27RABO0135423791 onder vermelding van Restauratie Nieuwe Kerk. Uw bijdrage kan fiscale voordelen opleveren; meer informatie hierover kunt u lezen in het te downloaden informatieblad:  Uitleg Giften aan een culturele ANBI .