Grafkelder Oranjes in Nieuwe Kerk opnieuw ingericht

De koninklijke grafkelder in de Nieuwe Kerk in Delft wordt opnieuw ingericht. De crypte is bijna vol en door herinrichting kan er extra ruimte worden gemaakt in de kelder. De werkzaamheden beginnen komende woensdag, gelijk met de start van de algehele restauratie van de kerk. Volgens een verklaring van de Rijksvoorlichtingsdienst is het efficiënt om de herinrichting en de restauratie te laten samenvallen.

Premier Mark Rutte heeft de Kamer al eerder ingelicht over de herinrichting van de grafkelder. Het gaat om de plek waar door de eeuwen heen leden van de Oranjefamilie en het koningshuis zijn bijgezet, van Willem van Oranje tot prins Bernhard.

Deze maand wordt begonnen met het plaatsen van steigers binnen en buiten de Nieuwe Kerk. Binnen wordt eerst een beschermconstructie geplaatst boven het grafmonument van Willem van Oranje. De verwachting is dat de werkzaamheden tot 2015 zullen duren. Het kerkbestuur is nog op zoek naar 3 miljoen euro voor de eigen bijdrage van de kerk aan de restauratie.