12 december | Lichtjesavond | Oude & Nieuwe Kerk

Op dinsdag 12 december wordt de aftrap gegeven voor de sfeervolle Lichtjesweek in Delft met de bekende Lichtjesavond. De kerstboom op de Markt zal aangestoken worden, de binnenstad is prachtig verlicht en langs de grachten zijn er kraampjes, activiteiten en muziek. Ook de Oude en Nieuwe Kerk staan deze avond open. In de Oude Kerk is er van 19.00 – 22.00 uur het vertrouwde, maar altijd mooie programma met gospelkoren en van alles te doen in de wandelgangen. De Nieuwe Kerk is van 18.30 – 20.30 uur te bezoeken. Peter Verhoeks speelt een kerstprogramma op het orgel en bezoekers kunnen rondlopen in een sfeervol verlichte kerk. Lichtjesavond is een mooie kans om mensen te verwelkomen in de kerk en iets te laten horen of zien van het Kerstevangelie.

Op het podium in de Oude Kerk treedt een aantal koren op. Om 19.00 uur doet kinderkoor Wonderwijs uit Maassluis de aftrap. Wonderwijs is een enthousiast, christelijk kinderkoor, onder leiding van Corinda van den Bos en Marielle Romeo.

Om 20.00 uur treedt het ‘huiskoor’ van Lichtjesavond op, het R&G Unity Choir, onder leiding van Rob de Jong. Dit gedreven koor uit de regio Delft staat garant voor swingende kerstgospel afgewisseld met mooie ballads.

De afsluiter van de avond is om 21.00 uur het landelijke koor Charis Music, geleid door Chiel Naber. Op hun kersttour doen ze nu ook Delft aan en  brengen ze een deel van hun kerstconcert ten gehore. In hun programma willen ze op een eigentijdse manier het Kerstevangelie dichtbij brengen door middel van woorden, drama, mooie luisterliederen en Kerstklassiekers.

Wie een rondje door de Oude Kerk loopt kan een wens of gebed ophangen in de kerstster, kerstspullen en meer kopen voor het goede doel bij de kraam van Open Doors, een (elektronisch) kaarsje aansteken, genieten van een kop koffie, thee of chocolademelk, en in gesprek gaan met de twee wijzen die op zoek zijn naar een derde. Voor kinderen is er een knutseltafel.

Meehelpen?

Het is mooi dat we de kerken mogen openstellen voor duizenden bezoekers tijdens Lichtjesavond. Om alles goed te laten verlopen kunnen we niet zonder vrijwilligers, bij een van de volgende taken:

– helpen met het vervoer en de opbouw/afbraak van het podium op maandag 11 en/of woensdag 13 december overdag

–  helpen de kerk in te richten en de techniek op te bouwen op 12 december overdag, vanaf 10.00 u.

–  in de avond koffie of thee schenken in de Oude Kerk.

–  als BHV’er aanwezig zijn  in de Oude of Nieuwe Kerk

–  de bezoekersstromen reguleren bij de ingang van de kerk

–  de laptop en beamer bedienen

–  beschikbaar zijn voor bezoekers bij de interactieve plekken (bijv. ster met wens/gebed ophangen, kaarsjes aansteken)

– meehelpen bij de kinderhoek, waar kinderen kunnen knutselen

– helpen opruimen in de Oude Kerk, op 12 december vanaf 22.00 uur.

– meebidden in de gebedshoek

Opgeven of meer info? Stuur dan een mailtje naar lonkdelft@gmail.com of neem contact op met René Strengholt, 06-17008025.