Diaconie al doende…

Diaconaal predikant Fred van Helden loopt pionierend door Delft. Hij zoekt waar mensen hulp nodig hebben en waar kerken en maatschappelijke organisaties hulp bieden. Hij probeert bruggen te leggen om samen de stad van dienst te zijn.

Hij vertelt wat hij op zijn pad tegenkomt.

Lunchcafé Wipmolen – Recept van een maaltijd met heel de gemeente

Wat staan er veel fietsen, denk ik als we afstappen. Ik verwachtte zo’n twintig mensen bij het Lunchcafé, maar de Wipmolen zit vol, wel 70 mensen. Mensen uit de buurt, van de Immanuël wijkgemeente en uit heel de stad, wordt me verteld. Er zijn nog net een paar plaatsjes voor ons vrij. We krijgen een stevig gevulde erwtensoep voorgeschoteld. En daar blijft het niet bij. Er vormt zich al een rij voor de 2e gang. En dan is er straks ook nog een toetje, wordt me verzekerd, als ik stukje hartige taart krijg opgeschept.

Trots zie ik gemeenteleden opscheppen, letterlijk en figuurlijk. Het leuke aan het Lunchcafé is dat heel de gemeente kan meedoen, ongeacht leeftijd of de dikte van je beurs. Een week eerder stond in de kerk al een flap-over met alle ‘ingrediënten’ van de maaltijd. Ieder pakt er een briefje van af met wat je wilt meenemen. Zo kan iedereen bijdragen en doe je allemaal mee.

Het lunchcafé is zo in meer dan één opzicht van heel de gemeente, met liefde gedeeld met ieder uit de wijk en stad. Een recept om door te geven!
De eerstvolgende datum is zondag 7 april. Zie ook de aankondiging op deze website.

Bij de kringloop winkelen voor een statushouder

Bij het Interkerkelijk Diaconaal Beraad is de Non-foodbank op bezoek. De Non-foodbank is één van de 3 ‘poten’ van het RK stadsdiaconaat. De andere twee zijn de Maaltijdviering en de Vakantiebank. Ton van Riet vertelt, dat de Non-foodbank nogal eens verward wordt met de Voedselbank, maar de enige overeenkomst is ze de klanten vaak via de Voedselbank krijgen.

Tot een paar jaar geleden bezat de Non-food een loods, die gevuld stond met meubels en witgoed. Dat werd te bewerkelijk voor de vrijwilligers, die soms gevaarlijk hoog de stellingkasten op moesten. Toen is er besloten om een andere weg in slaan. De loods en de vrachtwagen werden van de hand gedaan. Daarvoor in de plaats gaan we nu met onze ‘klanten’ winkelen bij de kringloopwinkels. Er is een goed contact opgebouwd met de kringloopwinkels. Daar worden spullen ingekocht voor de dagelijkse huishouding.

De ‘klanten’ komen via allerlei maatschappelijke organisaties, en zijn al ‘gescreend.’ Geld om de spullen aan te schaffen komt van fondsen en bijdragen van kerken.

De nieuwe manier werkt goed, zegt Jani. In 2022 waren er 248 aanvragen en in 2023 al honderd meer. Financieel en qua donaties is de organisatie stabiel. Ook het contact met de Gemeente is goed. Wel zoekt de Non-foodbank vrijwilligers om samen de spullen te kopen. Janni vindt dat mooi en dankbaar werk, al moet je wel sterk in je schoenen staan.

nonfoodbankdelft.nl  M| coordinator@nonfoodbankdelft.nl

Enquête over diaconale hulp

Per 1 januari 2024 ben ik, Fred van Helden, benoemd als diaconaal predikant van de Protestantse Gemeente Delft. In deze nieuwe functie is het mijn taak om nieuwe initiatieven te ontwikkelen én/of bestaande initiatieven aan elkaar te koppelen en te verbinden om mensen in (financiële, sociale etc.) nood bij te staan en te helpen hun leven op de rails te krijgen. Een allereerste vereiste is om zicht te krijgen op wat kerken en diaconieën en maatschappelijke organisaties al zien en al doen.

Ook u en jij vraag ik om mee te denken waar er hulp nog is  en waar u en jij zouden willen helpen. Graag hoor ik uw en jouw mening.
Dat kan online, via deze link.