11 september | Stadsgesprek ‘Moderne Slavernij’ | Oude Kerk

Dicht bij je bed? Een stadsgesprek over moderne slavernij

Welkom op woensdagavond 11 september in de Oude Kerk bij een stadsgesprek over moderne slavernij en wat wij (ertegen) kunnen doen. Bij het stadsgesprek is de expositie De Dicht-bij-je-bed-show over moderne slavernij te bezichtigen. Hoofdspreker in het stadsgesprek is voormalig politicus Gert-Jan Segers, die zich als kamerlid van de ChristenUnie heeft ingezet tegen mensenhandel. Verder met medewerking van Daisy Ranoe en Merel van der Ven.

In het afgelopen jaar is de afschaffing van de slavernij in de Nederlandse koloniën herdacht. Toch zijn slavernij en uitbuiting wereldwijd nog altijd aan de orde van de dag, o.a. in de vorm van dwangarbeid in de landbouw of in mijnen, in seksuele uitbuiting of gedwongen huiselijk werk. Ongeveer 50 miljoen kinderen, vrouwen en mannen leven nog in een toestand van moderne slavernij.

Hoe raakt dat ons en wat kunnen we ermee? Daarover willen we op 11 september met elkaar in gesprek gaan. Moderne slavernij kan ver van ons bed lijken, maar het is onlosmakelijk verbonden met het wereldwijde economische systeem. Achter veel producten die we kopen gaan situaties van uitbuiting schuil. En ook in ons land werken m.n. buitenlandse arbeiders soms in slechte omstandigheden. Welke invloed hebben we hierin als burger en consument? Hoe kunnen we als Delftenaren elkaar helpen in het maken van keuzes die uitbuiting en slavernij tegengaan. Maakt het aanpassen van onze consumptie en het laten horen van onze stem verschil tegenover alle globale economische en politieke belangen?

Drie sprekers zullen het gesprek inleiden.
Allereerst zal Gert-Jan Segers zicht geven op de economische en politieke systemen die de moderne slavernij in stand houden. Segers is tegenwoordig o.a. adviseur bestrijding mensenhandel voor International Justice Mission (IJM). IJM strijdt samen met lokale overheden voor vrijheid voor slachtoffers van moderne slavernij, berechting van daders en werkende rechtssystemen. De tweede spreker is Merel van der Ven, die het werk van IJM in beeld zal brengen en vooral gezicht zal geven aan mensen die vastzitten in slavernij. Als derde zal Daisy Ranoe vertellen hoe zij zich bewust is geworden van de uitbuiting achter het westerse consumptiegedrag en welke dagelijkse keuzes zij nu maakt. Daisy heeft als creative director de expositie in de Oude Kerk vormgegeven. Met haar verhaal wordt het gesprek ingezet, waarbij ieders inbreng welkom is.

Het stadsgesprek begint om 20.00 uur. Vanaf 19.00 uur is de deur open en is er gelegenheid de expositie te bekijken. Adres: Oude Kerk, Heilige Geestkerkhof 25, toegang via de toeristeningang aan het Heilige Geestkerkhof.

Het stadsgesprek is een samenwerking van CityKerk Delft, Oude en Nieuwe Kerk Delft en International Justice Mission.