Delfts kerkelijk erfgoed zichtbaar

In de Maria van Jessekerk aan de Burgwal heeft de Stichting Kerkelijk Erfgoed een nieuwe tentoonstelling onder de titel “Eenheid in verscheidenheid” ingericht. Bijzonder voorwerp in de tentoonstelling is de Delftse Bijbel, die hiermee voorlopig terug is in Delft.

In 1477 brachten de Delftenaren Jacob Jacobszoon van der Meer en Mauricius Yemantszoon van Middelborch in Delft de eerste gedrukte Bi bel in het Nederlands uit. Het was een vertaling van het Oude Testament met apocriefe boeken, maar zonder de psalmen. Van deze Bijbel hebben zij er ongeveer 250 gedrukt, waarvan er in de loop van de eeuwen vele verdwenen zijn. Op dit moment zijn er nog circa 40 exemplaren over de wereld verspreid.

De Bijbel is met zwarte letters gedrukt en met rode inkt met de hand ingekleurd. De tentoonstelling kent mooie voorwerpen in verscheidenheid, waarbij de categorieën Licht van Christus, Brood en Wijn, Woord van God, kruisbeelden en kerkkleding. De voorwerpen zijn afkomstig van katholieke, oud-katholieke en protestante kerken. Zo is er een monstrans uit 1840 uit de destijds gesloopte St. Hippolytuskerk aan de Voorstraat te zien.

De Maria van Jessekerk, en daarmee ook de tentoonstelling, is op donderdagmiddagen van 14.15 tot 16.15 en op zaterdagen van 12.15 tot 16.15 geopend. Toegang is gratis.