Cantate voor nieuwe gemeenteraad

Met de ‘Rathswahlcantate’ van componist Bach viert de Kloosterkerk komende zondag de installatie van nieuwe gemeenteraden.

Johan Sebastian Bach componeerde de ‘Rathswahlcantates’ ter ere van de installatie van nieuwe gemeenteraden. In de Kloosterkerk voeren het Residentie Bachkoor en het Residentie Bachorkest het stuk Gott, man lobet dich in der Stille (BWV 120) uit.

De viering onderscheidt zich niet in speciale gebruiken of handelingen, maar in de tekst en de muziek van de cantate zelf. Zo wordt de ‘geliefde Lindenstad’ genoemd, een verwijzing naar de stad Leipzig waar Bach woonde en werkte. Kloosterkerk-predikant Rienk Lanooy noemt de cantate een gebed voor de overheid. ‘In deze cantate klinken bijvoorbeeld de bekende woorden uit Psalm 85: de hoop dat recht en vrede elkaar met een kus begroeten. Het is een mooie traditie om als
kerk stil te staan bij wat er in de stad Den Haag en in naburige gemeenten gebeurt rondom de verkiezingen. We bidden voor de nieuwe gemeenteraden. En we danken ook: dat wij in alle vrijheid kunnen zien, blijft iets om dankbaar voor te zijn.’

Voor de openbare en doorgaans druk bezochte viering zijn gemeenteraadsleden en leden van het College van B&W uitgenodigd uit Den Haag, Delft, Wassenaar, Voorschoten, Rijswijk, Leidschendam-Voorburg, Westland en Zoetermeer.

Het Residentie Bachkoor en Residienstie Bachorkest staan onder leiding van dirigent Jos Vermunt. Francine van der Heijden (sopraan), Barbara Kozelj (alt), Mattijs Hoogendijk (tenor) en Ernst Jan Dekker (bas) verlenen solistische medewerking. Kloosterkerk-predikante Margreet Klokke gaat voor in de dienst.

Zondag 30 maart, 10:30 uur. Kloosterkerk, Lange Voorhout 2.