14 april | Bach cantatevesper | Oude Kerk

Op 14 april om 19.00 uur is er een cantatevesper in de Oude Kerk te Delft. In deze vesper wordt de cantate ‘Du Hirte Israel, höre’ ten gehore gebracht.

Dit is een uitnodigende en inspirerende religieuze compositie van Johann Sebastian Bach. De cantate is geschreven voor de derde zondag van Pasen en is bedoeld om de luisteraar te leiden naar een diepere verbinding met God en zijn herderlijke zorg. Het werk opent met een prachtige en majestueuze sinfonia die de kern van het stuk introduceert, gevolgd door het openingskoor, waarbij een koor van stemmen zich verenigt en smeekt om Gods zegen en leiding. De solo-aria’s en recitatieven die volgen, benadrukken de gevoelens van schuld, verzoening en de hoop op bevrijding. De cantate is gebaseerd op het evangelie van Johannes (10: 12-16), waarin Jezus zichzelf voorstelt als een goede herder die zijn schapen, de gelovigen, naar hun bestemming zal leiden.

Voorganger is ds. Taco Smit, Luthers predikant in Delft. Het muzikale geheel staat onder leiding van dirigent Mark Tempelaars. Toegang is gratis.