Zoekdienst Jij en de ander

DELFT – De zoekdienst in de Nieuwe Kerk van zondag 3 december sluit aan bij het Stadsgesprek dat daar onlangs is gehouden over de vraag hoe we in Delft met elkaar omgaan. Welke ruimte heb je voor de ander in een samenleving waar je wordt aangemoedigd voor jezelf te gaan?

Het lijkt tegenwoordig te gaan om jezelf waar te maken en in de spotlight te zetten. Maar als ‘ik’ in het middelpunt van mijn leven sta, welke plek heb ik voor ‘jij’ en ‘wij’? Jezus zei: “Heb je naaste lief als jezelf”. Een man vroeg in reactie “wie is mijn naaste?” Is er een grens aan naastenliefde? Ik kan me toch niet het lot van iedereen aantrekken? Het verhaal waarmee Jezus antwoordde staat centraal in de zoekdienst met als thema ‘Jij en de ander’. Het staat bekend als ‘de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan’. In het verhaal draait Jezus de vraag om. Niet ‘wie is de ander voor mij?’, maar ‘wie ben ik voor de ander?’ We gaan in de zoekdienst luisteren naar het oude verhaal en ontdekken hoe het ons vandaag handvatten biedt voor de omgang met elkaar.

Het thema komt terug in mooie liederen, stilte en gebed, gesprek met elkaara, een lezing uit de Bijbel en een overdenking. René Strengholt, missionair werker van de Protestantse Gemeente Delft, gaat voor in de dienst.

De zoekdienst begint om 13.00 uur en duurt ongeveer een uur. Om 12.30 uur staan de deuren van de Nieuwe Kerk open en kunnen bezoekers gebruik maken van een lunch. Van harte welkom! Zie ook facebook.com/tijdvoorGod. De zoekdienst is een activiteit van de Protestantse Gemeente Delft.