Zeven protestantse kerkgebouwen Den Haag dicht

De protestantse gemeente te ’s-Gravenhage heeft dinsdag 30 augustus besloten binnen twee jaar zeven kerkgebouwen te sluiten. Tegelijk worden de veertien wijkgemeenten omgevormd tot vier grote wijken. De website www.kerkindenhaag.nl bericht hierover. Met het aangescherpte herstructureringsplan wil de protestantse gemeente de grote financiële tekorten terugdringen en het teruglopende ledental opvangen. De Valkenboskerk aan de Loosduinsekade is een van de kerken die snel dichtgaan. De kerk sloot 2010 af met een exploitatietekort van 140.000 euro. Vorig jaar is het gebouw nog voor een bedrag van 600.000 euro ingrijpend verbouwd. Ook de Ontmoetingskerk aan de Louis Davidsstraat en de Laakkapel aan de Deimanstraat sluiten op korte termijn hun deuren. De nieuw te vormen wijkgemeenten moeten uiterlijk medio 2012 kiezen welke van de volgende kerkgebouwen hun functie verliezen: de Bosbeskapel aan de Bosbesstraat of de Bethelkerk aan de Händellaan, de Thomaskerk aan de Harmelenstraat of de Shalomkerk (vroegere Salvatorkerk) aan de Vrederustlaan en de Bergkerk aan de Daal en Bergselaan of de Maranathakerk aan de 2e Sweelinckstraat.