Restauratie orgel Evangelisch-Lutherse Kerk

Het ruim 110 jaar oude van Oeckelenorgel in de Evangelisch-Lutherse Kerk aan het Noordeinde in Delft is dringend aan groot onderhoud toe. Met name de windladen dienen te worden vervangen. Dit is een grootscheepse operatie die veel geld kost, ruim 200.000 euro. Tot twee keer toe is de subsidieaanvraag bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed niet gehonoreerd. Vanwege de wijzigingen voor deze subsidieregeling kan voor de komende jaren slechts een kleine subsidie worden verwacht.

De kerkenraad laat de orgelbouwer onderzoeken in hoeverre het orgel in delen kan worden gerestaureerd, zoals de reparatie van de pedalen. In het voorjaar zal het startsein worden gegeven voor een geldinzameling.

Nu al hangt er in de consistorie van de kerk een nagebouwde orgelpijp om geld in te doen. Ook kan men een pen voor 2 euro kopen; de baten zijn voor het orgelfonds. Ook zijn er postzegels gemaakt met een foto van het kerkorgel er op. De zegels worden verkocht per vel van 10 stuks, voor de prijs van 6,50 euro. Dat is inclusief een bijdrage voor het orgelfonds van 1,50 euro. U kunt ze kopen door 6,50 euro over te maken op gironummer 173778 t.n.v. Restauratiefonds Evangelisch-lutherse Gemeente Delft o.v.v. postzegels.