Lezing: Mariabeeld in de Oude Kerk

Delftse Ommegang ter ere van Maria van Jesse.

Waarom houden we de traditie van de Ommegang in ere? De aanleiding was de genezing van de blinde Haagse Machteld in de Oude Kerk van Delft. Een wonderlijke genezing, een lange en kostbare traditie ontstond! Sinds de Middeleeuwen wordt er jaarlijks in de bin- nenstad van Delft een Ommegang gelopen. Van ver over de landsgrenzen kwam men naar Delft op bede- vaart om hier Maria te vereren. Het is dus niet zomaar een stille tocht, maar een bidtocht die in de geschiedenis van Delft van groot belang is geweest. De historie en huidige beleving van de Ommegang zijn het product van een eeuwenlange traditie met een bijzonder wonder als oorsprong. Van dit wonder, de geschiedenis van de Ommegang en de daaruit voortvloeiende devo- tie willen we u graag deelgenoot maken. Maria van Jesse riep niet alleen in 1327 Machteld uit Den Haag op om te bidden, maar zij vraagt dat nog steeds aan ons elke dag opnieuw. Door de voorspraak van Maria, de moeder van Christus, krijgt ons gebed extra kracht.

Pater Dries v.d. Akker s.j. neemt ons op enthousiaste wijze mee naar de oorsprong van de Ommegang, ontstaan in 1327 tot heden. Voor de deelnemers aan deze avond is er een prachtige brochure over de Ommegang beschikbaar.

Datum: di. 13 mei
Tijd: 20.00-22.00 uur