Lekker winkelen op zondag?

Zondag is anders dan andere dagen. Dat geldt voor een christen. Met Kortjakje gaat hij of zij zondag als regel naar de kerk. Het is de dag van de opstanding. Het licht valt anders, de hand mag open gaan, het lied mag klinken, het is feest.

Niet iedereen is christen en niet iedereen gaat naar de kerk. Toch blijft ook dan de zondag nog een eigen karakter hebben. Voor velen een dag van recreatie, ontspanning, vrijheid.Kantoren en bedrijfsterreinen zijn gesloten. Winkels ook. Althans, de meeste. Er zijn regels voor welke winkels open mogen. Natuurlijk staan die regels ter discussie. Met name de grote ketens willen graag alle zondagen open. De kleine winkelier liever niet of absoluut niet. De grote ketens willen open – niet vanwege de omzet, maar om leider te blijven. Stel je voor dat je voorbij wordt gestreefd.

Waarom moet de winkel open?

Omdat ik boodschappen moet kunnen doen als ik daar zin in heb.

Omdat winkelen leuk is en het heel vervelend is dat ik dat nu juist niet op mijn vrije dag kan doen.

Omdat ik als winkelier graag meer omzet wil hebben.

Waarom zou de winkel niet open moeten?

Omdat het prima is als er niet altijd gewinkeld kan worden. Verzin eens iets anders. Doe je boodschappen op een ander moment. Je kunt ze ook niet ’s nachts om twaalf uur doen.

Omdat het goed is dat onze samenleving zegt: zes dagen consumeren en shoppen, maar de zevende dag een keer niet. Er is ten slotte meer dan consumeren en shoppen.

Omdat het voor winkeliers fijn is vrij te zijn als de rest van het gezin het ook is.

Omdat het voor veel werknemers fijn is vrij te zijn en niet onder druk gezet te worden toch te moeten werken.

Omdat we aan duurzaamheid moeten doen. De winkels een dag dicht bespaart een slok energie, die je niet zo gauw op een andere manier terug verdient.

Omdat het prettig is als het stadscentrum een dag rustig is; daar adem je echt van op, één dag zijn de straten leger.

Omdat de omzet, wanneer iedereen mee gaat doen (en de druk is groot), helemaal niet omhoog gaat.

Omdat de groten nu eens niet hun zin krijgen en de kleine winkelier ook een keer mag worden ontzien.

Omdat een collectieve rustdag gewoon goed is.

Waarde staat tegenover waarde. Het zal wel subjectief zijn dat het bovenste rijtje zo kort uitvalt, maar meer kan ik er niet van maken. De waarden van dat korte rijtje hebben wel de wind in de zeilen en worden soms als de enige waarde gezien. In dat opzicht is het dus goed dat de onderste rij langer is. Hoe dan ook, wat het zwaarst is ook het zwaarst moeten wegen. Dat is gerechtigheid. Anders komen we terecht in een wereld van het recht van de sterksten.

28 september 2011 – dr. Arjan Plaisier, scriba van de generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland . Overgenomen van de website www.pkn.nl .  In dit Commentaar bij de tijd werpen bestuurders en functionarissen van de Protestantse Kerk elke veertien dagen hun licht op actualiteiten in kerk en samenleving.