Laatste jaarverslag Stichting Noodopvang Vluchtelingen Delft

Het Jaarverslag over 2010 van de SNVD is verschenen. De Stichting is 31 december 2010 ontbonden. De Stichting is in 2011 opgericht voor de opvang en juridische en sociale begeleiding van vluchtelingen die in een juridische procedure verkeren ter verkrijging van een verblijfsvergunning, zonder aanspraak te kunnen maken op overheidsvoorzieningen. Deze doelgroep is sinds het Generaal Pardon en nieuwe wetgeving vrijwel geheel verdwenen. Daarmee wil allerminst gezegd zijn dat er geen sprake meer zou zijn van schrijnende situaties. Echter uitgeprocedeerde vluchtelingen die illegaal in Nederland verlijven en in sommige gevallen niet uitzetbaar zijn vormen een politiek probleem dat de mogelijkheden, kennis en kunde van de SNVD te boven gaat. Financiële steun werd in het verleden geboden door de gemeente Delft (voor de huur van het pand), DCI van het Bisdom Rotterdam, Hervormde Gemeente Delft, Gereformeerde Kerk Delft, kerken en diaconieën uit de regio en Stichting De Goeie Doelen, naast incidentele giften en kerkelijke collecten. Het restant saldo dat overblijft na aftrek van alle kosten wordt dit jaar in twee gelijke delen naar de Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF (Universitair Asiel Fonds) en Vluchtelingenwerk Nederland. Sinds 2001 hebben dertig personen een verlijfsvergunning gekregen in het huis van de SNVD. De Stichting constateert dat de SNVD een heel klein kiezelsteentje heeft verlegd in de vluchtelingenstroom, dat echter voor de mensen die zij hebben opgevangen van levensbelang was. Soms letterlijk.