Kerk en Wereld zeer teleurgesteld over besluit tot opheffing

Vandaag heeft de Kleine Synode van de PKN besloten de zelfstandige stichting Kerk en Wereld op te heffen per 1 januari 2015. Het bestuur van Kerk en Wereld is zeer teleurgesteld over dit besluit en betreurt het dat de Kleine Synode geen oog heeft voor de bijzondere plaats die Kerk en Wereld inneemt in de maatschappij. De notitie stichtingenbeleid van het moderamen is door de kleine synode aanvaard. Dit gebeurde tijdens de vergadering op vrijdag 29 november. De notitie dient als uit uitgangspunt voor het verdere beleid van de kleine synode ten aanzien van stichtingen.

Het bestuur legt zich niet neer bij de beslissing en zal de zaak nu eerst aanhangig maken bij het Generaal College voor de behandeling van Bezwaren en Geschillen van de PKN. Een gang naar de rechter wordt niet uitgesloten.

‘Als bestuurders van Kerk en Wereld zijn wij verantwoordelijk voor het in stand houden van de Stichting en het beheer van het vermogen. Dit vermogen dat mede bijeen is gebracht door legaten en donaties kunnen wij niet zo maar overdoen aan het Dienstencentrum van de PKN. Wij vinden het zeer ongepast dat de Kleine Synode via dit besluit de stichting opheft en zullen er alles aan doen om dit tegen te houden’, zo meldt Kerk en Wereld.

Kort samengevat betekent dit dat de Protestantse Kerk in Nederland die stichtingen opheft waarvan het werk door de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk zelf kan worden uitgevoerd. Stichtingen die om juridische of financiële redenen beter zelfstandig kunnen blijven, blijven voortbestaan.

In navolging van dit besluit heeft de kleine synode ook besloten om de stichting Kerk en Wereld te integreren in het werk van de landelijke kerk.
Ook de stichting De Zending wordt geïntegreerd. Het moderamen heeft de opdracht gekregen om deze integratie – in samenwerking met het bestuur van de dienstenorganisatie – tot stand te brengen. Uiteraard na overleg met het bestuur van beide stichtingen.

Stichting Kerk en Wereld zal uiterlijk per 1 januari 2015 geïntegreerd worden in het werk van de dienstenorganisatie. De integratie van stichting De Zending zal zo spoedig mogelijk plaats vinden.