De maatschappij is geen kerk en de kerk is geen maatschappij

“Er worden soms idealen op de maatschappij geplakt, die alleen maar verkeerd kunnen uitpakken. In een postchristelijke tijd is er een neiging de samenleving tot kerk te maken, een welvaarts- en welzijnsmaatschappij, waarin wij elkaars broeders en zusters zijn.  Op den duur kan zo’n maatschappij, zeker wanneer kerk en evangelie op een afstand komen te staan, alleen een anti-kerk worden, met een alternatief evangelie, een uniforme en opgelegde moraliteit en een gekunstelde eenheid, niet in Christus naam maar in naam van één of ander principe, zoals gelijkheid of vrijheid, en een anti-eschatologie, waarin wij verwachten met onze macht en middelen het koninkrijk van God op aarde te brengen.”
Dat zei scriba Arjan Plaisier afgelopen zaterdag op de Appèlddag van het Confessioneel Gereformeerd Beraad, waar hij sprak over ‘Kerk en maatschappij’.

Download de hele toespraak: 20111029_AJP_CGB___kerk_en_maatschappij1 .