Bevlogen Hugo de Groot lezing

Verrassend actueel was de Hugo de Grootlezing. Zo bleek uit een  van de vragen na afloop van de lezing over de uitslag van de presidentsverkiezingen in Amerika. De derde Hugo de Grootlezing werd op 15 november in de Oude Kerk te Delft gehouden door de oud katholieke aartsbisschop van Utrecht, monseigneur Joris Vercammen.

Net als  ds. Jurjen Fennema (2012) en prof.dr. Micha de Winter (2013) ging hij in op verhouding tussen religie en samenleving. In de titel van de lezing “Godallemachtig eendrachtig” klinkt zijn visie door: in alle vraagstukken waar de overheid voor komt te staan in de samenleving, is de kerk een kritische bondgenoot. De staat moet de angst laten varen dat kerken alleen maar zieltjes willen winnen. De kerken van hun kant moeten de pretentie laten varen dat zij het patent op de waarheid en op normen en waarden hebben.

De opdracht van de kerk is een ruimte te zijn waar heiligheid ervaren kan worden. En in de samenleving een constante verwijzing te zijn in woord en daad naar de liefde zonder voorbehoud, die Jezus ons heeft voorgeleefd. Uitspraken van monseigneur Vercammen die verder tot nadenken stemmen waren ‘de waardigheid van ieder mens is niet onderhandelbaar’ ‘eerst leert de mens jij zeggen voordat hij ik zegt’. De heldere uiteenzetting en opmerkingen over wat de kerk kan betekenen in de samenleving waren voor vele aanwezigen stimulerend en bemoedigend. Een van de aanwezigen zei na afloop goed in de gaten te zullen houden wanneer de volgende Hugo de Grootlezing zal plaatsvinden.

Vercammen in gesprek met Tina Geels van de Vrijzinnig Hervomden

De Hugo de Grootlezing is ook deze keer uitgegeven en voor € 5,- te verkrijgen via de Raad van Kerken  Delft (contact via de website)

ds. Caroline der Nederlanden