Thema en logo Delftse Kerkennacht

Nacht van de kerk

Dit is het thema van de eerste Delftse Kerkennacht: Nacht van de kerk.

Is de duisternis aangebroken voor de kerken, of gloort er nog licht? De kerken worden geconfronteerd met secularisatie en ontkerkelijking. Maar tegelijkertijd ontstaan er nieuwe religieuze initiatieven. Er wordt in steeds grotere mate een beroep gedaan op kerkelijke instellingen zoals Voedselbank en Interkerkelijk Fonds. Worden de kerken bedreigd? Is er sprake van een verschuiving van aandacht? Moeten de kerken zich aanpassen, of standvastig blijven?

Het logo voor de eerste Delftse Kerkennacht is gemaakt door Johan G. Willems, die hiermee -geheel belangeloos-  een krachtig en prachtig beeldmerk voor de Delftse kerken heeft geschapen waar we als Raad van Kerken Delft trots op zijn.

Te zien zijn de silhouetten van de Oude Kerk, de Nieuwe Kerk en de Maria van Jessekerk (op schaal), drie beeldbepalende kerken vlak bij elkaar in de binnenstad met internationale bekendheid. Duidelijk is een nachtelijke sfeer weergegeven. En ook het groene water in de voor Delft zo kenmerkende grachten is vormgegeven.
Het lettertype heeft net als de stad Delft en de kerk wortels in het verleden (de gotiek) maar hier in een eigentijdse variant.

Het logo zal gebruikt worden op alle documenten die uitgedeeld worden tijdens de Kerkennacht aan het Delftse publiek, zoals teksten van liederen die meegezongen kunnen worden bij de oratorium-koren in de Nieuwe Kerk (16.15 uur), bij het programmaboekje van de oecumenische bijeenkomst aan het einde van de Kerkennacht, in de brochure met de tekst van de eerste Hugo de Groot lezing (om 17.00 uur) en uiteraard in het programmaboekje.