3 november | Lichtjes voor Delft | Markt

Als iemand die je liefhebt overlijdt, laat dat een gat achter. Het doet je dan goed als er een plek is om even stil te staan bij wie je mist  en als zijn of haar naam genoemd wordt. Je wil graag de herinneringen levend houden.

Op zondag 3 november om 14.30 uur is er op de Markt gelegenheid om samen met andere Delftenaren dierbaren die zijn overleden te gedenken. Met het aansteken van een kaarsje en het schrijven van een naam of gedachte op een schilderdoek. Deze jaarlijkse herdenkingsbijeenkomst Lichtjes voor Delft is uitgegroeid tot een kleine Delftse traditie. De eerste kaars zal dit jaar worden aangestoken door Glenn Weisz jr., directeur-bestuurder van CANIDREAM en voorzitter van DelftOntdekt (voorheen Kwartiermakers Comité slavernijverleden). Bij slechte weersomstandigheden verplaatsen we het aansteken van de kaarsjes naar binnen in de Nieuwe Kerk.

Om 15.00 uur start in de Nieuwe Kerk een korte viering rond het gedenken van wie we missen, met als thema ‘troost’.  Er is muziek, een overdenking, een tekst uit de bijbel, een gedicht en ruimte voor stilte en gebed. Deze bijeenkomst zal worden geleid door René Strengholt, stadspredikant voor de Protestantse Gemeente Delft en een van de initiatiefnemers van Lichtjes voor Delft. Hij is elk jaar weer geraakt hoe het samen zijn om te gedenken troost en verbondenheid geeft. “Ik spreek elk jaar mensen voor wie het veel betekent om een lichtje te branden en de naam op te schrijven van een dierbare die je niet wil vergeten. Het samen zijn om te gedenken doet mensen goed. De een doet dat in stilte, de ander wil zijn verhaal graag even kwijt, waar alle ruimte voor is”.

Voor en na de viering is er in de Nieuwe Kerk gelegenheid een kop koffie of thee te drinken.

Lichtjes voor Delft wordt georganiseerd door CityKerk Delft/Protestantse Gemeente Delft, het Stadsklooster Delft en Motiv i.s.m. de Raad van Kerken Delft, de Jessehof en diverse maatschappelijke partners.