Naambord zangers uit 1796 terug in Delft

Het Sikkensmuseum in Sassenheim had in haar collectie een naambord van de zangers die in 1796 lid waren van het Ceciliakoor van de toen nieuwe St. Hippolytusparochie.

De parochie werd opgericht nadat in 1795 bij de stichting van de Bataafse Republiek in de grondwet de godsdienstvrijheid werd vastgelegd. De kerk bevond zich aan de Brabantse Turfmarkt 78, waar nu een Chinees restaurant is gevestigd. Bij de oprichting van de parochie werd een bord geschilderd met de namen van alle zangers. Dit bord is ooit aan het Sikkensmuseum geschonken, maar nu wilde men het bord afstoten omdat het niet tot de kerncollectie van het museum behoort. Op zoek naar een goede bestemming kwam men terecht bijde stichting Kerkelijk Erfgoed Delft. Op zondag 19 januari is het na de eucharistieviering overgedragen aan de Sint Hippolytuskapel, waar het in de hal is opgehangen. Hiermee is een zwerftocht van 217 jaar in Delft geëindigd, 200 meter van de plaats waar het de eerste keer hing.