20 september | Een sprookje op het orgel | Maria van Jessekerk

Jaarlijks wordt in de Maria van Jessekerk een sprookje opgevoerd, voor orgel en vertelling, om jongeren kennis te laten maken met klassieke muziek en de klank van het orgel. Dit jaar is gekozen voor het vrolijke en overbekende sprookje “Peter en de Wolf” van de Russische componist Sergej Prokofjev.

Het sprookje “Peter en de Wolf” wordt levendig verteld door de muziekdocent Peter Beijersbergen en de muziek wordt door Petra Veenswijk ten gehore gebracht. Zij bespeelt het grote, historische Maarschalkerweerd-orgel van de Kerk

Prokofjev koppelt in dit muzikaal sprookje heel beeldend de verschillende klanken van het orgel horen aan personen. Verschillende registers van het orgel beelden de figuren van het sprookje uit. Zo wordt het vogeltje vertolkt door een fluitregister en de boze wolf door de donker klinkende bazuin. Naast dat het een spannend sprookje is, laat dit sprookje horen hoe tekst kan worden vertaald in muziek.

Voorafgaand zullen een 6 delen van uit “Het Carnaval der Dieren” van de Franse componist Camille Saint- Saëns ten gehore worden gebracht. Saint-Saëns schreef dit werk al in 1886. Het is klassieke muziek met een knipoog, die op muzikale wijze verschillende dieren uitbeeldt. Zo is er een deel “De koninklijke mars van de leeuw”, en klinkt erg bombastisch. Een andere deel is de “Zwaan” wat dan weer heel rustig en sierlijk klinkt.

Het verhaal van het sprookje wordt op groot scherm getoond evenals beelden van het spel van de organist. Het is een leuke manier om kinderen (van 5 tot 88 jaar) op een toegankelijke manier met klassieke muziek kennis te laten maken.

Aanvang: 15.00 uur. Het concert duurt ca. 45 minuten. De toegangsprijs is 5 euro. Er worden maximaal 100 personen toegelaten, u kunt reserveren via: orgelconcertenmariavanjesse@gmail.com     Met een reservering bent u zeker van een plaats, wanneer u spontaan naar de kerk komt loopt u de kans dat er geen plaats meer is.