Concerten in maart | Nieuwe Kerk

Op 17 maart start de eerste concertserie van 2023 in de Nieuwe Kerk, georganiseerd door Stichting Kerkconcerten Delft.

• 17 maart 2023 – 20:00: Orgelconcert Nieuwe Kerk – Diederik Blankesteijn
  • 24 maart 2023 – 20:00: Interpretatieconcert Nieuwe Kerk – Bas de Vroome & Francesca Ajossa
  • 31 maart 2023 – 20:00: Concert orgel & sopraan Nieuwe Kerk – Bas de Vroome & Tessa Maalcke

17 maart 2023 Nieuwe Kerk: orgelconcert Diederik Blankesteijn

Op dit concert klinkt o.a. het magnum opus van de Duitse componist Julius Reubke: Sonate voor orgel ‘Der 94ste Psalm’, naast werken van Bach, Reger en Liszt. Het concert vangt aan om 20:00 uur en de kassa opent om 19:30. Entreekaarten zijn bij de ingang verkrijgbaar à 10,- p.p. (t/m 16 jaar gratis) incl. programmaboekje en consumptie. Voorverkoop en vooraf reserveren voor dit concert is niet van toepassing.

24 maart 2023 Nieuwe Kerk: een muzikaal experiment op orgel en klavecimbel met Bas de Vroome en Francesca Ajossa

Op 24 maart voeren Francesca Ajossa en Bas de Vroome een heus ‘muzikaal experiment’ uit in de Nieuwe Kerk. Francesca zal deze avond het ‘Italiaanse ‘Zwaal-klavecimbel’ bespelen en Bas het Bätz-orgel uit 1839. Op deze avond klinkt muziek van o.a. W. Byrd, G. Frescobaldi, J.P. Sweelinck en J.S. Bach. Anders dan anders zullen beide musici hetzelfde repertoire vertolken, enerzijds op klavecimbel, anderzijds op orgel, waarmee we als publiek kunnen ondervinden hoe instrument en interpretatie van invloed zijn op hoe de muziek klinkt en denken we hierover met elkaar na middels interactieve discussies. Hiermee spreken we van een heus interpretatieconcert, iets wat we in deze vorm nog niet eerder hebben uitgevoerd.
Het concert begint om 20:00 uur en de kassa opent om 19:30. Entreekaarten zijn bij de ingang verkrijgbaar à 15,- p.p. (t/m 16 jaar gratis) incl. programmaboekje en consumptie. Voorverkoop en vooraf reserveren voor dit concert is niet van toepassing.

31 maart 2023 Nieuwe Kerk: orgel+ concert Bas de Vroome en Tessa Maalcke

Bas en Tessa hebben een boeiend programma samengesteld met werken uit de barok (o.a. delen uit de Messiah van Händel) maar ook werken uit de 20e eeuw. Een opmerkelijk werk is “Vier gedichten op teksten van Revius” van Jurriaan Andriessen, telg uit een beroemd componistengeslacht. Het bijzondere aan dit werk uit 1961 is dat het met een 20e-eeuwse bril in 17e-eeuwse stijl is geschreven, in een tijd waarin verschillende musici zich begonnen af te zetten tegen de gevestigde muzikale orde van de grote koren en symfonieorkesten. Een groep ging experimenteren in de elektronische studio’s, waarin wonderlijke ontdekkingen werden gedaan en een andere groep ging zich heroriënteren op de muziek van de Middeleeuwen, Renaissance en Barok met het daarbij passende instrumentarium. Een mooie link is natuurlijk dat Revius ook een 17e-eeuwer was. Hij schreef de gedichten over het Hooglied van koning Salomo. Het andere 20e-eeuwse werk is van zijn vader Hendrik Andriessen (die nog helemaal in de stijl van de gevestigde muzikale orde schreef). Zijn compositie Magna res est Amor met de tekst van Thomas a Kempis bezingt de liefde op een andere manier dan Salomo deed. Hij baseert zich op 1 Korinthiërs 13, dat gaat over Geloof, Hoop en Liefde. Velen zijn getrouwd met deze tekst op de voor- of achtergrond of anderszins bekend met deze universele begrippen.
Dit concert begint om 20:00 uur en kaarten zijn te koop à 15,- p.p. (t/m 16 jaar gratis) bij de hoofdingang van de kerk. De kassa opent om 19:30. Voorverkoop en vooraf reserveren voor dit concert is niet van toepassing.

Zie voor meer informatie www.kerkconcertendelft.nl