28 mei | Mariahulde | Maria van Jessekerk

Maria spreekt vele mensen aan en we plaatsen vele kaarsjes bij haar beeltenis. In de Mariamaanden mei en oktober besteedt de RK St. Ursulaparochie in Delft extra aandacht aan haar. In de Maria van Jessekerk doen we dat o.a. met de Mariahulde, samenzang Marialiederen. Tijdens deze Mariahulde staat het eeuwenoude Mariabeeld uit de kapel even in de kerk.

Het gemengde koor Deo Sacrum en het mannenkoor Vox Latina zingen onder leiding van dirigent/ organist Petra Veenswijk vele mooie meerstemmige Marialiederen en bekende- en minder bekende Ave Maria’s. Sopraan en koorlid Milou Pirovano zingt solo met orgelbegeleiding een Ave Maria van Bach- Gounod. Uiteraard wordt er ook veel samen gezongen. Het welkomstwoord en een overweging worden verzorgd door pastor Eli Stok. Ook aanwezig zijn leden van het Onze Lieve Vrouwe van Jesse- gilde. Zij organiseren de jaarlijkse de Maria Ommegang in Delft.

Een bijzonder onderdeel van Mariahulde is de lichtprocessie waarbij, onder het zingen van het lied “Te Lourdes op de bergen”, iedereen de mogelijkheid wordt geboden een kaars bij het oude Mariabeeld te zetten. Er wordt dan in processie door de kerk gelopen en brengen licht naar Maria.

De hulde wordt gehouden op zaterdagmiddag 28 mei a.s. in de Maria van Jessekerk en begint om 15.00 uur (tot ca. 16.00 uur). De kerk is echter al vanaf 12 uur open. De Mariahulde is vrij toegankelijk; er is een collecte na afloop.