17 april | Krönungsmesse | Maria van Jessekerk

Feestelijke Krönungsmesse met Pasen in de Maria van Jessekerk te Delft

Op zondag 17 april a.s. is het Pasen; het koor Deo Sacrum zal dit feestelijk vieren met het zingen van Mozart’s Krönungmesse. Het koor o.l.v. Petra Veenswijk wordt begeleid door een gelegenheidsorkest (ca. 20 orkestleden) en 4 zangsolisten; Cora Peeters (sopraan), Hester Hazelaar (alt), Andre Betsema (tenor) en Jaap Meijer (bas).

Mozart componeerde de Krönungsmesse in 1779 voor de Paaszondag. De Mis werd voor het eerst uitgevoerd in de Dom van Salzburg. In 1791 werd de Mis uitgevoerd bij de kroning van Keizer Leopold II, waardoor het de “Krönungmesse” is gaan heten. Tevens zijn te horen het beroemde Ave Verum en het feestelijke motet van Franck: Psalm 150. Aan het einde van de viering zal het beroemde Hallelujakoor van Händel de mis feestelijke afsluiten. De viering (geen concert) met als voorganger pastor Eli Stok begint om 11.15 uur. Er is dus geen toegangsprijs, wel collecte.

N.B. Op maandag 18 april (tweede Paasdag) om 15.00 uur verzorgt Petra Veenswijk een orgelconcert met muziek geïnspireerd op Pasen. Info: www.rkdelft.nl en www.veenswijkorgel.nl