14 september | Kom luisteren en zingen in de Oude en Nieuwe Kerk

In het tweede weekend van september openen Delftse monumenten weer hun deur met Open Monumentendag. Op zaterdag 14 september zijn de Oude en Nieuwe Kerk niet alleen van 10.00 tot 17.00 uur gratis te bezichtigen, maar kan er in beide kerken ook genoten worden van muziek.

Muziek in de Oude Kerk
In de Oude Kerk begint het muzikaal programma om 10.00 uur met een optreden in het koor van de Oude Kerk van Marcel Tichem op het kabinetorgel en Alinda Lenting op fluit. Marcel zet de toon op het grote orgel met muziek uit de Franse barok: een werk van François Couperin. Bij het kabinetorgel kunnen bezoekers verder genieten van onder meer de bekende ‘Oh for the wings of a dove’ van Mendelsohn op blokfluit en orgel. Ook werken van onder andere Bach, Telemann, en Barsanti zullen niet ontbreken. Van Delft Huismuziek treden twee groepen op: van 11.15 tot 12.00 uur het Gemengd Ensemble o.l.v. Jeanne van der Linden en van 12.30 tot 13.15 uur het Kamerorkest o.l.v. Pasha Ashari.
Ook dit jaar ontbreekt de samenzang van kerkelijke liederen niet. Iedereen is van 15.00 tot 15.45 uur van harte welkom mee te zingen onder begeleiding van Peter Rodenburg op het orgel. Het zou mooi zijn als er wat volume is, want zien zingen doet zingen. Ook kunnen we daarmee laten zien dat de Oude Kerk in gebruik is door een levende gemeente. Om 16.00 uur wordt het muzikaal programma in de Oude Kerk afgesloten met een optreden van het kamerkoor Delft Blue o.l.v. Peter van der Leeuw.

Rondleiding, expositie en verkoop koffie en koek
Open Monumentendag is ook een goede gelegenheid om de vaste expositie over de Oude Kerk en de tijdelijke expositie “Herrezen” met kruiswegstaties van Herman Veldhuis, Ria van Oosten en Willem Hesseling te bewonderen. Stichting Kerkelijk Erfgoed zal vanaf 11.00 u elk heel uur een rondleiding langs deze expositie verzorgen. In de middag is ook Ria van Oosten aanwezig om meer te vertellen van de kruiswegstaties. Om 12.00 u zal Klaas Huizinga bezoekers rondleiden door de kerk. Verzamelen voor de preekstoel. In de koffiehoek wordt koffie, thee en koek of cake verkocht voor € 1,50. De opbrengst is voor Interkerkelijk Diaconaal Centrum De Jessehof, het inloophuis op de hoek Burgwal/Oude Langedijk. Als u mee wilt bakken voor dit goede doel (graag!) kunt u in de ochtend vanaf 10.00 u uw baksel afleveren in de kerk.

Muziek in de Nieuwe Kerk
Ook de prachtig gerestaureerde Nieuwe Kerk doet dit jaar volop mee met het muzikale programma van Monumentendag, om te beginnen met een uur orgelspel door Peter Verhoeks. Het Hervormd Kerkkoor o.l.v. Rob van Efferink neemt van 11.00 uur tot 11.30 uur het muzikale stokje over. Van 12.30 tot 13.15 uur staat een optreden van het Gradoli Strijkensemble op het programma, dat samen met een sopraan delen van een Stabat Mater zal uitvoeren, in aansluiting bij het ‘moeder-en-kind-thema’ van de Delftse schilder Pieter de Hooch, van wie in de Prinsenhof een expositie te zien is. Drie jonge, talentvolle musici geven als DOC Trio van 14.00 – 14.45 u een uitvoering met harp, cello en viool. Ze hebben als trio ook meegedaan aan het Prinses Christina Concours voor jonge muzikanten. Evert Woudstra (orgel) zal van 14.45 tot 15.30 u samen met zijn dochter Jantine (zang) liederen ten gehore brengen van o.a. Buxtehude, Bach en Händel. Het muzikale programma wordt om 15.30 afgesloten met een optreden van het Nieuw Kamerkoor Delft o.l.v. Angeliki Ploka.

Overige activiteiten in de Nieuwe Kerk
Ook in de Nieuwe Kerk wordt een rondleiding gegeven, om 12.00 u, door Peter Bosman (verzamelen voor de preekstoel). Daarnaast staat er een knutseltafel waar kinderen gedurende de hele dag hun creativiteit kunnen botvieren. Ook een tafel met bijbels en christelijke lectuur ontbreekt niet. De toren is toegankelijk voor de gebruikelijke prijzen.
Zie voor aanvangstijden van alle activiteiten www.pgdelft.nl