Zondagmiddag 10 december a.s. om 15:00 uur, Advent & Kerstconcert + Cd-presentatie in de Maria van Jessekerk

Zoals inmiddels een traditie wordt er binnen onze orgelserie na Sint-Nicolaas een Advent & Kerstconcert ten gehore gebracht. Advent is, ingetogen, de periode van voorbereiding naar het Kerstfeest. Voor deze tijd is door de eeuwen heen veel mooie muziek geschreven. Op zondagmiddag 10 december a.s. zal een Schola Cantorum o.l.v. dirigent Peter Beijersbergen, gregoriaanse gezangen ten gehore brengen. De Schola, bestaande uit ca. 25 mannen, en is een gelegenheidskoor dat bestaat uit zangers van Laus Deo uit Nootdorp, Deo Sacrum- Delft en mannenkoor Vox Latina.

De werken die worden uitgevoerd zijn o.a. Rorate Caeli, Magnificat, Veni, Veni, Emmanuel en Viderent Omnes. De organist Petra Veenswijk zal na ieder gezangen een orgelwerk van de componisten Benoit, Boyvin, Rowley, Dallier en Tournemire laten horen dat op deze werken is geïnspireerd. Hierdoor ontstaat een zeer afwisselend programma. Petra sluit dit deel van het programma af met het bekende werk “Carillon de Westminster” van de Franse componist Louis Vierne (organist van de Nôtre Dame).

Na een korte pauze wordt het concert vervolgt met wederom afwisselt de Schola en orgelmuziek. Te horen is het “Ave Maris Stella” van de Franse componist Marcel Dupré. Dit zijn 4 versetten afgewisseld met orgelmuziek. Vervolgens klinkt het “Adeste Fideles” van de Schola gevolgd door “Offertoire de Noël” voor orgel van Alexandre Guilmant. Het concert wordt afgesloten met “Puer Natus est” door de Schola en het “Allegro” uit Symfonie Gothique (Symf. Nr. 9) van Charles M. widor.

Na afloop van het concert wordt aan de organist Petra Veenswijk het eerste exemplaar van haar nieuwe cd overhandigd. Zij heeft deze cd recentelijk opgenomen op het historische Maarschalkerweerd- orgel van deze kerk. Het zijn Frans romantische werken die geweldig klinken op dit orgel. Hierna is de cd in de kerk te koop. Alleen op deze dag kost de cd 15 euro (de normale prijs is 17,50 euro)

De toegang voor dit concert en de cd-presentatie is vrij, wel is er een collecte. De kerk is verwarmd, sfeervol verlicht en aangekleed. Ook is er de mogelijkheid om na afloop een kopje koffie of thee te drinken in de Jozefzaal van de kerk en de organist te ontmoeten.

Meer over het orgel en de orgelconcerten is te zien op de website: www.veenswijkorgel.nl

Maria van Jessekerk

Burgwal 20, te Delft