50 x kerkennacht

Flyer Kerkennacht 2013

Het aantal steden en dorpen dat meedoet met de kerkennacht 2013 blijft groeien. Er zijn inmiddels al 50 plaatsen die participeren.
Daarmee wordt het aantal van de vorige editie in 2011 ruimschoots overtroffen. De kerkennacht vindt iedere twee jaar plaats. Het is een oecumenisch evenement waarbij kerken hun deuren openen zo rond de langste dag van het jaar en met korte programma’s laten zien wat ze in huis hebben.
De posters die de plaatsen gebruiken zijn inmiddels beschikbaar en geven een opsomming van de plaatsen zoals ze op het moment van drukken bekend waren. Er zijn plaatsen bij die vanaf het begin meedoen, zoals Rotterdam, Amsterdam en Utrecht. Er zijn ook nieuwe plaatsen zoals Geesteren, Mullem en Achlum-Hitzum.
De organisatie heeft een eigen website www.kerkennacht.nl, waarop alle plaatsen staan en de initiatiefgroep is actief op facebook en twitter. Zie: Facebook/Kerkennacht Nederland en Twitter/kkn813! De hashtag voor twitter is #kkn8.
De kerkennacht vertelt een verhaal bij iets wat anders alleen maar een gebouw met deuren en ramen blijft. Op deze manier worden kerken en gebedshuizen zichtbaar als plekken waar iets te beleven valt. Plekken die iets toevoegen aan de waarde van het leven. Bezoekers aan de kerkennacht mogen meegenieten van waar kerken goed in zijn.
De kerkennacht wordt georganiseerd door de Stichting Kerkennacht Nederland en ondersteund door de Raad van Kerken. In 2007 werd de eerste kerkennacht georganiseerd.