5 mei | Orgelconcert Jan Verschuren | Maria van Jessekerk

Op zondag 5 mei a.s. zal de organist Jan Verschuren (Leiden/ Eindhoven) een Bevrijdingsdagconcert verzorgen op het grote Maarschalkerweerd- orgel van de Maria van Jessekerk.  Op het programma staan veel Franse composities die heel goed klinken op dit orgel, zoals “Pièce héroïque”, “Élévation” en meer opgewekte muziek die passen bij een bevrijdingsconcert. Verschuren sluit het concert af met een werk van Maurice Duruflé, een hommage aan Jehan Alain. Deze Alain was in zijn tijd een bijzonder groot talent als organist en componist. Echter in 1940 diende hij in het Franse leger en sneuvelde op 29-jarige leeftijd tijdens de Slag om Frankrijk in Saumur. De toegang is vrij, wel is er een collecte. Beelden van de organist zijn te zien op groot beeldscherm.