12 oktober | Orgel en viool | Oude Kerk

Op zaterdag 12 oktober geeft Bas de Vroome samen met de violiste Lianne Visser een concert in de kapel van de Oude Kerk waarbij Gothische muziek voor toetsen gespeeld wordt, muziek die dateert uit de tijd van de bouw van de kerk. De Oude Kerk is gebouwd van de 13e tot de 15e eeuw en natuurlijk klonk er in die tijd al muziek. Zeer bijzonder is de Estampie uit 1325 die dateert uit de Robertsbridge-Codex. Ook klinken er delen uit het Buxheimer Orgelbuch, een manuscript uit 1460/1470 dat in een kartuizer klooster in Duitsland gevonden werd met 256 originele composities en arrangementen.

De avond krijgt een groot contrast met composities van de titaan onder de componisten: Johann Sebastian Bach. Van hem speelt Lianne Visser delen uit de prachtige Tweede Partita voor viool solo en beide musici voeren de grote Sonate in c-moll BWV 1017 uit voor viool en obligaat klavecimbel.

De avond begint om 20 uur en de kapel gaat open om 1930 uur. Na afloop is er gelegenheid om de musici te ontmoeten bij de koffie.

Reserveren is verplicht: secretarisskd@gmail.com