19 februari | Bach Cantatevesper | Lutherse Kerk

Doen we het wel goed? Zijn we ziende blind?

De Rotterdamse predikant Theo van der Groe schreef 7 preken over de blinde Bartimeus in vrijwel dezelfde tijd als Bach zijn cantate componeerde, in de periode 1725-1745. Blindheid, zegt hij, is de Bijbelse term voor onwetendheid en domheid: In geestelijk opzicht zijn wij als Bartimeus en zien we niets: wij kennen God niet, wij kennen onszelf niet, wij zijn blind voor onze eigen fouten (onze zonde) en wij weten niet hoe we eruit moeten komen. Hoe kunnen wij ooit rustig sterven?

Bach’s cantate BWV 127, Herr Jesu Christ wahr Mensch und Gott, gaat over de rust en de onrust die ons kunnen plagen in het leven als we het proberen te doorgronden. Wie is God, wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik en wat is nodig? Doe ik, doen we het wel goed?

Bach heeft het scherpe contrast tussen de rust die het geeft als je het goed doet, en de onrust van je geweten, scherp aangezet. Met lieflijke lijnen van de fluitist, en schallende trompetklanken als het einde nadert. Uiterst spannende muziek die nooit verveelt, met teksten die -mits goed vertaald-, ons inspireren om niet blind, maar bewust en wakker in het leven te staan.

Plaats: Lutherse kerk, Noordeinde 4

Aanvang: 19.00 uur

Oude kerk Bachkoor en Bachensemble o.l.v. Mark Tempelaars

Toegang: vrij, met vrijwillige bijdrage na afloop.